
In een wereld waar een enorm aanbod is van verschillende websites, is het erg belangrijk om te zorgen dat jouw website eruit springt. In Google zijn waarschijnlijk veel websites die hetzelfde doel hebben als jij of die ook graag op een hoge plek in de zoekresultaten willen verschijnen. Maar hoe zorg je nou dat jouw website beter vindbaar wordt in de zoekresultaten van Google?
Wat houdt website optimaliseren in?
Een vakterm voor ‘website beter vindbaar maken’ is website optimalisatie. Met website optimalisatie wordt bedoeld dat je je website optimaliseert, ook wel het verbeteren van je website om betere resultaten te behalen. Dit hoeft niet alleen het beter vindbaar maken van je website in te houden, maar kan ook betekenen dat je de laadtijd versnelt, gebruiksvriendelijkheid beter maakt of dat je de website mooier maakt op de mobiel.
Je website beter vindbaar maken is onderdeel van SEO (zoekmachine optimalisatie) en houdt in dat je zorgt dat je website goed gevonden wordt in de zoekresultaten van Google. SEO is een breed begrip, je kan hier erg veel mee. Het is altijd verstandig om aan je online aanwezigheid te werken, zodat klanten of mensen je website sneller kunnen vinden.
3 simpele manieren om te zorgen voor een betere online aanwezigheid
Manier 1: gebruik Yoast SEO
Yoast SEO is een WordPress plug-in die ervoor zorgt dat je beter gevonden wordt in Google. Je voert een aantal gegevens in die betrekking hebben op je pagina of blog en dit zorgt ervoor dat Google weet hoe jouw website weergegeven moet worden. Je voert de Keyphrase, SEO-Titel en Meta beschrijving in. Hieronder een uitleg van deze 3 onderdelen:
- Keyphrase: de keyphrase wordt bovenaan in het invulveld van Yoast SEO weergegeven. Wat jij daar moet invullen is waar je blog of pagina over gaat, het liefst in zo min mogelijk woorden. Het moet duidelijk zijn in één woord of een aantal woorden waar je tekst over gaat. Stel je schrijft een nieuwbericht over ‘Dit was het songfestival van 2025’. Je keyphrase is dan ‘songfestival’, omdat de tekst op dit onderwerp inzoomt.
- SEO-titel: bij dit vakje zet je de titel neer van de blog of pagina. Dus waar gaat de blog of pagina over in één zin of soms in één woord? De SEO-titel van de blog die je nu leest is ‘3 simpele manieren om je website beter vindbaar te maken’, maar bij de dienstenpagina op mijn website is dat ‘diensten’. Zorg dus dat je de titel die je pagina of blog heeft, in dit vakje invult.
- Meta beschrijving: bij de meta beschrijving (of ook wel meta description) vul je in waar de blog of pagina over gaat, maar dan in een paar zinnen. Zorg ervoor dat deze beschrijving duidelijk en aantrekkelijk is voor de zoeker, zodat het verleidelijk wordt om op jouw website te klikken. De Meta beschrijving moet net als de SEO-titel, een minimale lengte hebben. Zorg ervoor dat deze dus lang genoeg is, maar ook niet te lang.
Manier 2: begin een blog
Bloggen zorgt ervoor dat je veel meer mensen bereikt dan wanneer je alleen een website hebt met pagina’s. Het is niet alleen beter voor het bereik, maar je laat hierdoor je expertise zien. Je laat zien dat je verstand hebt van de dingen waar je over schrijft. Dit zorgt voor een betrouwbare indruk voor de bezoeker en hierdoor nemen potentiële klanten sneller de keuze om voor jou te kiezen. Ook heb je door te bloggen meer pagina’s waar je op gevonden kan worden, waardoor je bereik nog meer vergroot wordt. Zorg dat je bij je blogs gebruik maakt van de genoemde plug-in Yoast SEO, zodat je beter gevonden wordt. Probeer ook een zoekwoorden analyse te doen om de juiste zoekwoorden te gebruiken.

Manier 3: zorg voor een sterke linkbuilding
Wanneer je zorgt voor een sterke linkbuilding, ook wel het linkjes plaatsen in je blogs en pagina’s naar andere blogs of pagina’s, zorg je ervoor dat Google ziet dat jouw website betrouwbaar is. Dit zorgt voor een hogere ranking (positie) in de zoekresultaten van Google. Ook heb je hierdoor waarschijnlijk meer kans dat de bezoeker klikt op de blog waar je naartoe linkt. Waar je wel voor moet zorgen is dat het woord waarmee je linkt naar een andere blog, ook te maken moet hebben met die blog. Een voorbeeld: ik heb een blog geschreven over ‘hoe bak je een appeltaart’. Ik link in een andere blog naar deze blog en gebruik hiervoor het woord appeltaart. Ik plaats de link op het woord appeltaart, zodat deze twee blogs met elkaar verbonden zijn.
Er zijn twee soorten linkbuilding, namelijk interne en externe links. Laat ik ze allebei even kort belichten:
- Interne links: links die naar pagina’s binnen jouw eigen website verwijzen. Dit zorgt voor een betere SEO en wordt gebruikt om bezoekers binnen jouw eigen site te houden.
- Externe links: links die naar andere websites verwijzen. Deze links zorgen ook voor een betere SEO wanneer de website waar je naar toe verwijst, betrouwbaar is. Het zorgt ervoor dat je extra informatie geeft door naar andere bronnen te verwijzen.
Laat Jona Media uw SEO-blogs verzorgen
Ik kan voor jou SEO-blogs schrijven met de kracht van ChatGPT en deze op je website plaatsen, zodat jij er geen omkijken meer naar hebt. Blogs die waarde hebben voor jouw bedrijf of organisatie, zodat je beter gevonden wordt in zoekmachines zoals Google. Wil je even kennismaken om de mogelijkheden te bespreken? Of wil je informatie over de prijzen en werkwijze? Kijk dan even op de SEO-blog pagina.